Metabolisme er etableret hos en person fra fødslen. Metabolismen er forskellig stofskiftet. I nogle mennesker er det langsomt, men for andre er det snarere accelereret. Jo langsommere stofskiftet er, desto højere er tendensen til at rekruttere overskydende masse, og det kræver derfor meget mere at tabe sig. Det betyder ikke, at det er umuligt at ændre situationen til det bedre.

Metabolisme og menneskers sundhed

Metabolisme og menneskers sundhedMedfødt metabolisme er kun en forudsætning, men den ændrer sig fra den videre livsstil, som en person fører. Ubalance i metabolisme fremmes ved uhensigtsmæssig ernæring og uregelmæssig daglig rutine, og fuldstændighed er ikke den eneste negative konsekvens. Metabolismen har en direkte virkning på:

  • aktivitetsgrad i det daglige liv
  • Varigheden og kvaliteten af ​​søvn
  • hudens sundhedstilstand
  • kropssystemers funktion
  • modstand mod stress.

Hvis metabolismen er god, er sundhed og søvn normalt. Når stoffet er brudt, er personen uvel, og han lider af søvnløshed. Sidstnævnte er oftest observeret blandt beboere i store byer. Kend kun problemet, når følgende eksterne tegn er manifesteret:

  • Stærke svingninger i vægt. Hvis kroppen fungerer normalt, varierer vægten mellem 2 og 5 kg. Hvis der er en metabolisk lidelse i en kort periode, får folk fra fem eller flere kilo.
  • Forringelse af tilstanden af ​​hårstruktur og dermis. Ofte fører en ubalance i metabolismen til acne.
  • Problemer med søvn. I nogle mennesker udtrykkes de i øget døsighed, og hos andre i søvnløshed.

De vigtigste årsager, der fører til krænkelse af metaboliske processer, er konstante belastninger, hovedsagelig en stillesiddende livsstil og irrationel ernæring, der går ud over grunden til den rigtige.

Det sidste punkt at eliminere er nemmest. Du kan ty til enhver ikke-streng diæt. For at slippe af med stress, det vil sige at roe nervesystemet, og at begynde at køre aktivt er meget vanskeligere, da det bliver nødt til at arbejde hårdt.

Forbedring af metabolisme forekommer kun, når en person minimerer alle de skadelige faktorer, der er til stede i hverdagen. De mest effektive måder at opnå dette på er normalisering af kosten og en mobil livsstil.

Korrekt ernæring

Korrekt ernæringMange tror, ​​at de er baseret på principperne om en streng kost menu. Dette er en fundamentalt forkert ide. For at bringe din mad tilbage til normal, skal du følge et par enkle, men ret effektive regler:

  • Spis uden overspisning. Det er ret simpelt, som det kan synes ved første øjekast, den regel, desværre, overtræder mange, hjulpet af to eller tre måltider om dagen. For at stoppe overspisning skal du begynde at spise små portioner mindst 5 eller 6 gange dagligt. Dette hjælper med at fjerne følelsen af ​​sult mellem individuelle måltider og påvirker psyken positivt stofskiftet.
  • Minimere brugen af ​​fedtstoffer. Det er nødvendigt at minimere fedtholdige fødevarer eller helt afvise sådanne fødevarer. For eksempel kan du helt stoppe med at inkludere mayonnaise i din menu.
  • Forøg mængden af ​​protein. Proteinrig mad har en positiv effekt på metabolisme og bør være den overvældende del af den samlede daglige diæt.
  • Overhold drikkeordningen. Det daglige krav til rent drikkevand er mindst to liter. Hvis væsken ikke er nok, går kroppen ind i en besparelsesindstilling, som forværrer blodcirkulationen og stofskiftet.
  • Har altid morgenmad. Hvis du springer morgen måltid, kroppen oplever et akut behov for næringsstoffer efter søvn, starter langsommere, da signalet kommer til at akkumulere næringsstoffer, hvilket fører til kropsfedt og langsom metabolisme.
  • Spis ikke for sent. Det sidste måltid skal være senest tre timer før sengetid.
  • At drikke vitaminkomplekser. Sådanne tilsætningsstoffer er en fremragende hjælp til kroppen, som ophører med at “spare” såvel som god forebyggelse af vitaminmangel.

Hvis du følger hvert element, kan du opnå forbedring ikke kun i stofskifte, men også i trivsel.

Aktiv livsstil

Du kan spise godt og godt, men hvis du ikke starter et aktivt liv, vil stofskiftet ikke ændre sig på nogen måde. Derudover er det ikke nødvendigt at straks løbe ind i fitnesscentret eller tilmelde sig fitnessklasser.

Aktiv livsstilFor at være aktiv er det nok at gå meget, udføre en morgenopvarmning, som skal omfatte stretching. Sidstnævnte giver dig mulighed for at vække kroppen om morgenen, spred blodforsyningen, som har en positiv effekt på fordøjelsessystemet. Hvis der i tillæg til opvarmning i weekenderne for at lave jogs eller gåture, så vil der i 1-2 måneder være betydelige resultater.

Det skal forstås, at et sådant regime ikke kan hjælpe alle. Der er en kategori af mennesker, der ikke behøver at forbedre sig, men for at genoprette metabolisme, det vil sige konsultere en læge. Sammen med anbefalinger fra en specialist vil det være nyttigt at følge de givne anbefalinger, men i en langt mere kompliceret form.

Det er ikke nok bare at spise rigtigt, du bliver nødt til at gå på en hård kost, og vandreture, opvarmning, jogs vil blive erstattet af daglig motion stofskiftet. Optimal diæt i en lignende situation bør koordineres med en ernæringsekspert.

Øvelser for at genoprette metabolisme

For at genoprette metabolisme behøver du ikke bare aktivt og meget at bevæge sig, men følg en streng daglig rutine og udfør specielle øvelser. Det korrekte regime omfatter ikke kun hvile og søvn, men også tildeling af en bestemt tid til træning.

Den svækkede organisme genoprettes meget hurtigere, hvis den dagligt følger et bestemt ritual:

  • Tag et kontrastbruser om morgenen, hvilket øger blodcirkulationen og påvirker kroppen positivt.
  • Drik mindst et glas vand før starten af ​​morgenen opvarmning med stretching.
  • Må ikke lave tunge øvelser om morgenen. De kræver udgifterne til en stor mængde energi, som den vækkede organisme endnu ikke har.
  • Gør en times gåtur eller jogge om aftenen.
  • Deltag i motionsrummet eller swimmingpoolen. Engagere i gymnastiksalen er bedst med træneren.
  • Tunge fysiske øvelser bør overlades til aftenen. Dette er den ideelle tid til at styrke kropp og muskler. Aften træning hjælper med at kompensere for manglende bevægelse i løbet af dagen, lindre stress, overvinde søvnløshed.

En god tilføjelse vil være en sauna eller et bad, især infrarød. Sådanne procedurer har en positiv virkning på blodcirkulationen. Massage sessioner vil ikke være out-of-date.

Sammenfatning

For at genoprette eller forbedre stofskiftet skal du fokusere på tre hovedpunkter:

  • korrekt ernæring
  • fysisk aktivitet
  • streng ordre af dagen.

Hvis du følger alle reglerne for hvert af de tre punkter, er en god fysisk form og et vidunderligt humør garanteret

Kategorier: Bodybuilding